Klantarsel !

Att jag aldrig lär mig, eller har jag bara otur ?

I alla fall, jag har ju haft en läckande servostyrning i ca 2-3 månader nu, och det har väll inte vart hela världen men ganska jobbigt att vara medveten om att lätt antändlig olja sprids under hela bussen och delvis på avgasröret som ju kan bli hett. Hade det varit en bensinmotor hade det garanterat brinna pga att avgaserna där blir så mycket varmare.

Första gången jag gjorde en seriös undersökning på vart och hur det läckte så dränkte jag dom fyra rören som går in i styrväxel, ja jag dränkte dom i brakeclean och gjorde rent.
Nu sitter dom tätt, men jag tyckte det började fukta runt dom nedre mindre rören som ju va helt omöjliga att hitta till salu, först. Men efter mycket letade hittade jag ju 1 firma i Litauen som sålde dom, och extrem bra pris tycker jag. 2st stålrör med nipplar för 280:- INKL frakt !!
Bytte dom för att upptäcka att den var den ca 1.5 långa slängen med rörbitar till servopumpen som läckte istället. Så snabbt beställde jag den från Tyskland och 4 dagar senare bytte jag även denna, men det var då jag klantade till det. Jag missade att detta röret satt ihop med returledningen med hjälp av en bygel. Så då jag vred på nippeln så vreds även returen lite.

SÅ KLART BLEV DET EN SPRICKA I DET RÖRET !!!!

Direkt in till datorn för att beställa detta som borde vara billigare än det ovan nämnda för 1500:- men icke sa Nicke, det fanns inte. Efter ett kvällsbad mellan 19.30 och 20.30 slet jag på mig dom nu av olja genomdränkta meckakläderna och plockade bort detta röret med som egentligen är ca 15cm aluminiumrör + lång slang upp till behållaren som sitter precis under motorhuven.
Sanerade ändan med brakeclean och fick fram en stor hink med vatten i. Tog ett blåsmunstycke och tryckte luft in i rörändan och veckade slangen samt doppade allt i vattnet för att upptäcka vart det läckte. Jo men vist var det precis där bygeln suttit innan. Nu är ju detta en returledning med smärre tryck i så första tanken var att klämma en gummislang runt och en slangklämma utanpå detta, men då jag funderat lite innan jag somnade så kom jag fram till att idag ska jag försöka löda i röret med lödkolv och lod + slang och klämma.

Om detta inte fungerar kommer jag ta mig fan bryta ihop på servojävel !

Men då jag mellan varven väntat på grejor att komma med posten så har jag fått in klickgolvet, mattan ligger där och väntar på att bli tillskuren och limmad efter jag gjort rent ordentligt. Bytt 2 däck och kolen i generatorn med. JAg hoppas verkligen att den laddar då jag eventuellt kan testköra skiten igen.

Om 1v ska jag ju ut på tur igen… eller otur.

Författare: Ulf

50 år har jag hunnit bli trots alla frakturer efter div motorsport relaterade olyckor. Jag tillbringar den mesta tiden i garaget, och det mesta av inkomsten likaså. Rastlös och vetgirig utöver det normala.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.