Mina solceller

Hej Världen och mfl !

Jag tänkte jag skulle komplettera mina Youtube klipp del 12 & 13 i förstahand med lite skrivna ord angående om hur jag resonerat.

Solcellerna kanske man först ska avhandla, och dom ska ju kunna hålla mitt kylskåp levande på obestämd framtid är min tanke, alltså 100% off grid, som det idag kallas.
Det drar nästan exakt 70 watt vid drift, och det har jag kontrollerat med en förbrukningsmätare från Clas Ohlssons, inget exakt verktyg men bättre än inget alls.

Dock inte inköpt hos Clas men det spelar nog mindre roll. Vid start ögonblicket så drar den självklart betydligt mera, men det är svårt att se exakt men jag minns ca 400 watt under mycket kort stund.
Kylskåpet är igång max en tredjedel av dygnet om man öppnar de 6-16ggr om dagen som jag gör på mina tävlingsdagar och nallar dricka och godis då och då, samt mat 3 gånger om dagen.
Men så kommer dom ju även behöva ladda min laptop med, den tar max 45watt och går kanske 2tim om dagen med.
Jag värmer maten på middag och kväll i min 1000watts Micro, det blir ca 10 min ihop bara, men ändå en förbrukare ihop med belysning och mobiltelefon, kameror och vattenpumpen.
Så då kommer man till mitt resonemang att många bäckar små blir ganska mycket å.

100watt solcell är kanske på gränsen om man räknar med att det kan vara mulet väder, regn, och allmänt Svenskt väder. Just mina paneler från Kina utan kvalitets kontroll kanske är måndags exemplar med ? Så när jag såg att 100w kontra 200w bara skiljde 500: – så kostade jag på mig detta.

Batteri är ju med viktigt i denna ekvationen och ett Litium-Jon batteri hade självklart varit fränast att ha, men ett 100amp går på ca 10.000:- idag och det är där jag satt taket på alla inköp, ungefär.
Så jag började kolla på AGM som jag haft säkert ett 10tal i mina tävlingsbilar genom åren, det fösta för säkert 25 år sedan nu. Då var det endast Optima som fanns på marknaden och var tveklöst världsledande länge. Men idag finns det ju överallt, tom Jula har, och deras är nog mest prisvärt idag.
Men jag vill ha 100amp totalt, minst, och det är väl för att då skulle jag troligtvis klara 2-3 dagar utan laddning om nu solcellerna på något vis ger upp, eller en enhet i systemet.
Så AGM var snabbt ur ekvationen med tyvärr, då blir det som vanligt att man kollar på Biltemas sortiment, speciellt nu när dom öppnar butik i min hemort och inköpen är lätta och enkla att genomföra. Deras SMF fritidsbatteri är absolut billigast, det kostar 1449:- för 105amp.
Men efter flera timmar av läsande i blandade forum så lät det inte så lyckat då det tappar mycket prestanda efter några urladdningar + att det tål bara 13amp laddström enligt deras egna dokument.
Så en tur till butiken för att titta med egna ögon, då såg jag deras silverfärgade batteri med dubbla poler, dvs att förutom den klassiskt runda är det en M8 skruvpol med, det gillar jag skarpt !
880 i CCA, kallstartsström, detta ser ju kanon bra ut tänkte jag innan jag drog mig till minnes att jag fick lära mig på en 1 dagars kurs att högt CCA är för batteri som ska kunna ladda ur snabbt och ladda i snabbt, men har ofta lite sämre långlivs egenskaper och inte lika tåligt för många i och ur laddningar.
Det svarta jag kollade på föst hade ju hela 900 CCA !! … så ju billigare ju bättre startström, lite udda logik måste jag få säga. Men än sämre var ju max laddström, 10 amp, det funkar ju inte alls bra med mina solceller som kan teoretiskt kan ge 16.66 amp max, om allt är tip top, och det kan ju tom om jag har fått bra grejer ge lite mera, man vill ju ha marginaler i alla fall, inte kabelbrand, det luktar pyton!

Så precis intill i hyllan stod ett gult batteri, med samma typ av poler som det silvriga, nu blev jag lite nyfiken för det stod SOLAR / WIND på sidan, men inte säljer väl Biltema batterier anpassat för detta ?
Jo det påstår dom att dom gör, och det är 100amp med. Kollar databladet och max laddström är angett till 19amp !!
TAGET !


Så jag slog till på detta så klart, 1749:- blev det och 300:- mera än billigast och 2 månaders snusförbrukning gick åt skogen, men det ska jag spara in på andra ställen.
Det som även talade mest för det gula SOL / WIND batteriet var att det är det som dom uppger överlägset klarar flest cykler med i och ur laddningar, vilket ju kommer ske betydligt mera än i en personbil, för jag kommer med största sannolikt ha bussen stå ut i solen hela sommaren och kylskåpet igång hela tiden mellan bandagar och andra resor. Med andra ord blir det precis som att ha det helt off grid men jag kommer inte bo i bussen, den kommer dock leva sitt egna liv.

Inverter 12v/220v kan vi prata om i ett annat inte fullt så långt inlägg.

Författare: Ulf

50 år har jag hunnit bli trots alla frakturer efter div motorsport relaterade olyckor. Jag tillbringar den mesta tiden i garaget, och det mesta av inkomsten likaså. Rastlös och vetgirig utöver det normala.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.