Renault Master

Här kommer lite kortfattad och enkel information om just den skåpbilen jag nu äger och bygger om för att kunna sova och bo bättre i, fram för allt på tävlingsbanorna runt om i landet, men även för att kunna bruka den som en traditionell husbil eller camper van som det även kallas nu för tiden.

Den mer eller mindre köptes i brådrasket tidigt år 2019 då min tidigare buss , en Iveco Daily Star L4h3 brann upp helt utan orsak hösten 2018.
Så osedd och okontrollerad köpte jag denna Renault Master på en online auktion och den fanns att hämta ca 8 mil bort.

Min kriterier va en del då jag bjöd på lite olika auktioner online, men det jag kan nämna är följande:

  • Max 40000:-
  • Inga sprickor i framrutan. ( vilket är vanligt på äldre skåpbilar)
  • Max 30000 mil
  • Dragkrok
  • Inte mer än 10 mil bort att hämta hem

När jag satt och försökte se skicket på bilen på dom få bilder som va bifogade i auktionen så var det verkligen svårt att se hur den såg ut, då fotona var tagna i dåligt ljus och i tillsynes lätt snöfall verkade det som.
Men när jag läste auktionstexten så var dom enda bristerna som fanns angivna att det fanns endast 1 nyckel och centrallåset var ur funktion.

Jag tyckte nog den verkade OK och jag vann auktionen till ett pris som låg ca 10000:- under dom priser som begärdes för liknande bussar på blocket.se, mints 10000:- skall tillägas. Så ganska nöjd åkte vi för att hämta den efter jobbet en dag och väl framme så synade jag den snabbt i mörkret och vinterkylan. Ganska omgående så jag att det var en gigantisk spricka i framrutan, men det var väl inte så farligt ändå. Låsa gick inte alls då alla lås va trasiga, med andra ord man kan inte låsa ens med nyckeln som brukligt. Då jag precis skulle rulla från företaget som sålde den till mig så kommer en av dom anställda springande och hejdar mig med orden att vänster hjullager är lite dåligt och det ”sjunger” från det. Med en djup suck drar jag igen dörren och rullar hemåt. Det jag ganska omgående upptäcker är att synkroniserinsringarna till ettans växel är dåliga, vilket innebär att när du skall lägga in ettan så måste man stå helt stilla. Detta kan låta bagatell artat, men varje gång man kommer fram till en rondell blir man påmind om detta, eller jag blev i början innan jag vant mig vid felet.

När vi väl kom hem i snö och kyla så påpekade min vän som skjutsat mig dit och följde med mig hem att det fanns inget bromsljus, och att båda lamporna skulle vara trasig såg jag som omöjligt.

Nu till vintern 2021 så är så klart sedan länge bromljuskontakten bytt, nya hjullager fram på båda sidorna inkl bromsskivor och belägg, den har även fått en ny framruta och front med grill och kofångare efter ett litet försäkringsärende ihop med en mindre olycka. Jag har bytt växellådsoljan för att rädda växellådans liv, motorolja, filter och allt det andra har jag bytt regelbundet och nu har jag åkt ca 2500mil i bussen sen inköpet.

Jag är ju inte direkt ovan vid att äga något lite sämre bilar till vardags, så underhåll och reparationer är inget nytt för mig. Det hör till min vardag att behöva fixa och dona med mina bilar då jag hellre lägger min inkomst på tävlingar av olika de slag än på att amortera en fin bil som i princip bara skall frakta mig till och från arbetet varje dag.

Bussen är lagom sliten för sin ålder, den var nog lite vanvårdad från start tror jag då den med största sannolikhet varit en DHL budbil som ny, då man ser spår efter gul foliering som ägaren före mig tagit bort på ett ganska vårdslöst sätt tyvärr. Det som ser ut som små svarta lortprickar är i själva verket ställen där dom skrapat igenom den vita färgen och ner i den mörkgrå grundfärgen och lämnat dessa tråkiga prickar.