STEKHETT

Ja nu är det ju fel att klaga på värmen om man är nordbo, men jag personligen tycker det är för varmt på nätterna. Det kan vara helt OK om det är 30 grader på dagarna, även om jag helst vill ha runt 25, men på nätterna, ska det vara 15-16 grader, inte mera.

Hus, och allt annat behöver kylas ner till normala temperaturer så man kan sova och vila, vilket ju är det viktigaste för att kunna få något vettigt gjort, och det får jag ju inte nu. Fast jag har börjat fippla med en hylla till som snart är klar och borde bli upphängde imorgon söndag innan jag börjar lasta bussen igen med allt Roadracing bråte som ju vart ut sen länge nu.

Det är mao dags för 2 dagar träning i Karlskoga, och detta inför nästa SM helg/vecka som blir på den samma bana, eller det lutar åt trång onsdag den veckan, vara hjälpreda på långloppet, sen träning på fredag och race lördag och söndag.

Sen är det rent fakta att mitt kylskåp i bussen får gå väldigt mycket för att klara av denna hetta, även om det står på läge 1 av 5 så går det mycket timmar på dygnet, och laddningsregulatorn under diskbänken har ju inbyggd tempgivare som skvallrar om 40-50 grader då jag haft skjutdörren stängd under dagen då solen ligger på. Vist laddar det bra då med, men det räcker inte riktigt till ändå så som bussen står parkerad på gårdsplanen i lite halvbra läge.

Lärdomen är iaf att i nästa buss, som kommer blir ett bygge rent för boende och inte för att ha med MC i, där ska det vara ett mindre, kanske 12volt kylskåp utan inverter inblandad, det ska vara mindre än detta. Vem vet, kanske jag köper det minsta jag hittat redan i höst och testar i denna bussen nästa sommar, jag vill nog det men ekonomin och roadracing för bestämma detta. Sen behöver jag mera solpaneler än dom 200w jag har nu för dom är långt ifrån 100% effektiva, samt LiFo batterier som kan tömmar mera än detta billiga jag har nu som inte vill gå med på att laddas ur mer än 50% egentligen. Så, 200amp batteri som kan laddas ur till 90% istället för 100amp som kan laddas ur till 50% borde göra susen ihop med 3-400w solceller.

I eventuell framtida buss, kan man inte överdriva med batterier och solceller iaf, inte om man ska leva och bo bra i en buss samt ha allt på el och skippa gasolen. Men med Fit for 55 avtalet i EU, vem vet vart vi hamnar då i Vanlife världen, vi kanske helt kan glömma att åka runt i bussar och gömma os från omvärlden ?
Tror inte infrastrukturen med laddstolpar kommer bli tip top ute på landsbygden i södra Europa, eller utanför EU förutom Norge och UK kanske. För Norge ligger redan bra till och UK måste nog följa med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.